Jäsentiedotteita ja keskustelua

• nimimerkki

Teija Vetola

6.5.2017 klo 08:45
    Kuusiaidan uudistamisesta näköjään on ollut tietoa saatavissa jo tammikuussa, sensijaan Neilikkatien p-paikan orapihlaja-aidan alasleikkuusta ei kukaan ole muistanut naapureille tiedottaa...
    Ehkei kuusiaidankaan leikkuusta muilla foorumeilla kuin tällä keskustelupalstalla...
    Aidan leikkuussa oikea marssijärjestys olisi ollut:
    1. tiedotus kaikille palstoille, joiden näkö- ja pölysuojaa k.o. toimenpide koskee
    2. väliaikaisen aidan pystytys
    aitaelementtien tolpat olisi voinut pystyttää ensin ja elementit laittaa paikoillen välittömästi leikkuun
    edetessä yksityisyyden suojaamiseksi
    3. pensasaidan leikkuu
    Koska orapihlaja oikealla vuosileikkuulla "kasvaa" vain 15 senttiä vuodessa, saan odottaa vuoteen 2027 ennenkuin aita on taas "täysmittainen".
    P-paikan ja viereisten palstojen välisiksi pysyviksi aidoiksi sopisivat paremmin lauta-aidat parkkipaikan ahtauden ja orapihlajan aiheuttamien rengasrikkojen vuoksi.
    Lauta-aidan töhrimisen estämiseksi siihen voisi maalata/maalauttaa siirtolapuutarha-maiseman.
    Odotan yhä puh.johtajalta vastauksia sähköpostitse esittämiini kysymyksiin,
    palaan niihin tällä foorumilla myöhemmin... ehkäpä täältä löytyy viisaampaa väkeä.
    Iskeekö sensuuri ?

• Pertti Laitila

7.5.2017 klo 00:50
    Ylläpitäjä on muokannut tätä viestiä.
    Koska kaupungin kanssa tehdyssä vuokrasopimuksessa yhdistys on velvoitettu huolehtimaan alueen kunnossa pidosta ja alueen kasvillisuudesta.
    (Kuusi-ja pensasaidat, alueen puusto, nurmialueet ja erilaiset koristeistutukset jne.)
    Yhdistys ylläpitää alueella pitkäntähtäimen hoitosuunnitelmaa jota päivitetään vuosittain. Tarvittavat hoitotyöt teetetään yhteisötöinä tai teetetään ostopalveluina.

Vuodelle 2017 suunnitelmiin oli kirjattu jotain seuraavaa

Muotialantie 40 orapihlaja-aidat
    o otetaan yhteyttä 40 B viereisiin palstoihin ja kysytään, haluaako palstalainen tehdä yhteisötyönään alustan mulloksena ja rikkaruohoista siistinä pitämisen. Tiedotetaan palstoille, kun aita muotoleikataan ja alustaa kitketään, niin tullaan palstan puolelle myös tekemään sitä !
    o leikataan alas keväällä 40A orapihlajat ja asennetaan aita-elementit

Muotialantien 40B:n ja urheilukentällä menevän tien (2013), orapihlaja-aitojen hoitoleikkauksista ei ole aiemmin muodostunut ongelmaa. Eikä myöskään 40A:n aiemmasta leikkauksesta n. kymmenen vuotta sitten.

Kuusiaidan kaatamista on suunniteltu jo vuodesta 2011. Koska aita on maisemallisesti merkittävä, oli sen kaatamiselle haettava vuokranantajan lupa ja hyväksytettävä väliaikaisen suoja-aidanteen malli.
    Kaikille yhdistyksen sähköpostirekisterissä oleville on sen uudistuksen toteutumisesta saatettu tieto, 24.10.16 syyskokousta varten lähetetystä toimintasuunnitelmassa 2017. Josta se löytyy kohdasta talous, koska siitä muodostuu yhdistykselle ylimääräisiä kustannuksia. Asia käsiteltiin ja hyväksyttiin myös syyskokouksessa 30.10.16.

1) Olen todella pahoillani, ettei asiasta huomattu erikseen tiedottaa teille etukäteen.
    2) Yhdistyksen hoitaman aidan allasleikkuun oikea ajankohta on ennen lehtien puhkeamista. Suunniteltaessa aidan leikkausta ei ollut varmaa saadaanko sopivana ajankohtana riittävästi leikkuutaitoisia henkilöitä ko. työn tekemiseen.
    Mikäli yhteisötöihin ei olisi saapunut riittävästi käsipareja, oikeaan aikaan, olisi leikkaus siirretty syksyyn tai kevääseen 2018.

Aitatolppia on vaikea asentaa routaiseen maahan. Lisäksi ne olisivat olleet etukäteen laitettuina tiellä ja siten turvallisuusriski yhteisötyöntekijöille aitaa leikattaessa.

Oli aitaa tai ei. Pienellä palstalla ei muutenkaan voi pahemmin yksityisyydestä puhua, kuin ollessaan mökin sisällä, eikä aina sielläkään. Avoin kanssakäyminen alueen viljelijöiden ja vierailijoiden kanssa,on tärkeä osa alueen luonnetta, josta tuskin haluamme luopua.

3) Yhdistyksen hoitamien orapihlaja-aitojen korkeus on hoidon helpottamiseksi maksimissaan n. 1,5m.
    Pysäköintialueen vieressä palstalaisen oman pensasaidan enimmäiskorkeus saa olla 1,8m

Siirtolapuutarhoihin eivät kuulu korkeat aidat, eivätkä varsinkaan lauta-aidat. Siksi alueen sisällä käytetään siirrettäviä aita-elementtejä joilla luodaan tarvittaessa kevyehkö väliaikainen näkö-ja pölysuoja, haluttuun paikkaan, sekä suojataan kasvillisuutta ensimmäisinä vuosina.

Kuten aiemmin ehdotin. Mikäli orapihlaja-aita muodostuu ongelmalliseksi, se voidaan kokonaan poistaa samalla, kun kaivinkone tulee poistamaan kuusiaidan juuret Nekalantieltä. Samalla poistuu yksi yhteisötyönä teetettävä hankala hoito kohde.
    Kuitenkaan jatkuvaa huoltoa, korjausta ja maalausta vaativaa pysyvää lauta-aitaa kyseiselle kohdalle ei yhdistyksen (jäsenten) kustannuksella tulla rakentamaan.

Ystävällisesti

Pertti Laitila
    NSPY

« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
Orapihlaja-aita

Tälle keskustelupalstalle kirjoitetut viestit julkaistaan palstalla vasta ylläpitäjän hyväksymisen jälkeen.