Kerhotalomme Pirtti

Ensisijaisesti , yhdistyksen yhteisiä tilaisuuksia varten, käytössä on hirsirunkoinen Pirtti,

joka on rakennettu 1800-luvulla, todennäköisesti sen viimeisillä vuosikymmenillä. Alkujaan rakennuksessa oli kolme huoneen ja keittiön käsittävää asuntoa, joihin oli ulkoa kaksi pienellä kuistilla varustettua sisäänkäyntiä. Monen vuoden ajan yhdistyksen käytössä oli vain itäpäädyssä olleet keittiö ja kamari, kahdessa muussa asunnossa oli vuokralaisia.

Koko rakennuksen yhdistys sai haltuunsa vuonna 1946, jolloin tilaisuuksien järjestäminen huomattavasti helpottui. Ensimmäinen mittavampi remontti tehtiin 1950-luvun alkupuolella, jolloin purettiin länsipuolen kahden asunnon kaikki väliseinät, jolloin saatiin iso yhtenäinen tila. Pikkukuistit purettiin ja tilalle rakennettiin kapea ja pitkä eteistila. Pian kunnostuksen valmistuttua syttyi maaliskuussa 1952 Pirtissä tulipalo, joka tuhosi sisustuksen perusteellisesti.

Yhdistyksen ostettua Pirtin kaupungilta vuonna 2003 heräsi ajatus uuden remontin tekemisestä. Kuntokartoitukset kuitenkin osoittivat, ettei pintaremontti riitä, koska rakennuksessa on pahoja lahovikoja. Perusteellinen restaurointi tehtiin vuonna 2006. Restauroinnissa käytettiin perinteisiä materiaaleja ja menetelmiä sekä hillittyä väriskaalaa. Uuden ulkovuorauksen jälkeen Pirtti maalattiin punaisella keittomaalilla.

Vuonna 2010 Pirtin ja kuistin katto uusittiin sekä kuistin sisätiloja remontoitiin. Portaat on uusittu vuonna 2011.

Talvella 2014/2015 uusittiin keittiön työtasoja ja lattiapinta.

Keväällä 2016 vahvistettiin sisävalaistusta, vastaamaan käsityökerhon tarpeita.

Yhdistyksen tunnelmallinen Pirtti sopii hyvin monenlaisiin juhlatilaisuuksiin ja muuhunkin käyttöön. Pirttiä voi varata vain kuluvalle kalenterivuodelle, helmikuun jälkeen, kun yhdistyksen omien tapahtumien ajankohdat on lyöty lukkoon.

Yhdistyksen jäsenet voivat kysyä tilan vuokraamisesta pääemännältä, jolta saa myös tarkemmat ohjeet

Pirttirakennus nyt

Heinäkuu 2018