Keskustelupalstat

• nimimerkki

Minä

1.9.2019 klo 18:46
    Tulipa mieleen: onko yhteisötyönohjaajalla / kausitöntekilöidem ohjaajalla olemassa MAPPI, missä yhdistyksen alueen kasvusto on luetteloitu, mihin niiden VIIKOTTAISET (toukokuu-elokuu) hoitotoimenpiteet on kirjattu ? Esim. orapihlaja-aidan leikkaus ennen juhannusta ja elokuussa... yleisten alueiden ruohonleikkaus : 1/3-osa kasvusta, eli riittävän usein...Olisi aina uuden ohjaajan helppo "astua saappaisiin".

Keskusteltuani muiden "vihreämpien" viljelijöiden kanssa, olisiko mahdollista kerätä myös mappi Pirtille /A4:t ilmoitustaululle yleisimpien palstoilla kasvavien hoidosta ? Esille tuli mm. muumio-omenat ( hävitys ) !
    Kaikilla kun ei ole nettiä, mistä etsiä tietoa.

Ihmettelen, miksei yhdistys ole panostanut senttiäkään ( ainakaan viimeiseen 4 vuoteen ) lehtokotiloiden torjuntaan... kotilo"invaasio" palstalleni yhdistyksen ja naapurin puolelta... ei kivaa, kun itse niiden torjuntaan panostan!

• Emmi Eriksson

12.12.2019 klo 19:22
    Hei,
    pahoittelut, emme ole huomanneet seurata nyt syksyllä keskustelupalstaa, kun sen käyttö on ollut kovin vähäistä kesälläkin.

Yhteisötyöasioista on tulossa talvenaikana työryhmä, johon tarvitaan aktiivisia osallistuja joilla on aikaa ja halua kehittää toimintaa. Tästä olikin vuosikokouksessa puhetta.

Kausityöntekijä on täystyöllistetty ja pyrkii parhaansa mukaan pitämään alueen kunnossa omalta osaltaan.

Tänä kesänä on yhdistys panostanut erityisesti Espanjan siruetanoiden (ja sen myötä myös kotiloiden) torjuntaan levitämällä erään palstalaisen yhteisötyönä Ferramolia yhdistyksen alueille toistetusti, painottaen alueita, joilla ongelmaa ilmennyt erityisesti. Lisäksi yhdistys on pyrkinyt mainostamaan kotisivuillaan ja Facebookissa alueella yksityisesti järjestettyjä talkoita, joiden tavoitteina on ollut torjua Vihiojan rantamilla vieraslajeja kuten espanjansiruetanoita ja jättipalsamia, etteivät ne siitä leviäisi myös yhdistyksen alueille.

Tietoa yleisimpien palstalla kasvavien kasvien hoidosta löytyy runsaasti internetin lisäksi myös kirjastoista, ymmärtääkseni myös pirtilla on muutamia aiheeseen liittyviä kirjoja. Viimevuosien aikana tulleet uudet viljelijät ovat tietojemme mukaan kaikki kykeneviä käyttämään internettiä ja hakemaan tietoa omatoimisesti. Yleensä harrastukset vaativat alkuun aika paljon opettelua ja kokeneemmat viljelijät varmasti myös auttavat mielellään. Nykytiedon mukaan muumio-omenat voi hävittää ihan kompostissa, mikäli ne eivät ole ehtineet kovettua mustiksi ja kuiviksi. Olisi kuitenkin paras etteivät ne jää maahan leivttämään itiöitä tulevana kesänä.
« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
Yhteisötyö, kasvien hoito-ohjeet, lehtokotilot

Tälle keskustelupalstalle kirjoitetut viestit julkaistaan palstalla vasta ylläpitäjän hyväksymisen jälkeen.