Mökkikaupan teko

Yhdistys ei ota siirtolapuutarhamökkien kaupoissa kantaa kauppahinnan määräytymiseen eikä sen erittelyyn samoin kuin ei myöskään varainsiirtoveron laskentaperusteeseen ja sen suuruuden määräytymiseen.

Harkitsetko mökin ostamista ?

Jos olet kiinnostunut siirtolapuutarhamökistä, mieti motiivejasi ja ajankäyttöäsi, koska palstanhoito vaatii aikaa – mutta vastaavasti antaa paljon iloa ja hyvää kuntoa.

Jos osallistut mielelläsi yhteisiin talkoisiin ja tekemisiin, eikä sinua häiritse se, että naapuri on lähellä ja lisäksi ymmärrät, että kaupungin puistoalueella täytyy noudattaa maanomistajan määräyksiä, jotka rajoittavat rakentamista ja liittyvät palstan hoitoon, saatat olla erinomaista siirtolapuutarhuriainesta!

Lue tarkkaan siirtolapuutarhamme ohjeet ja mieti oleko valmis allekirjoittamaan ne!

Mökin ostajan tulee asua Tampereella !

Lisätietoa  kaupanteosta saat isännöitsijältä. Isännöitsijään saat parhaiten yhteyttä sähköpostilla: isannoitsija ( at ) nspy ( piste ) eu

Myyjät mainostavat mökkejä yhdistyksen ilmoitustaululla (Muotialantie 43) sekä näillä kotisivuilla. Ostajat voivat jättää ilmoitustaululle myös oman ostoilmoituksensa. Nykyään mökkikaupoissa on alettu käyttää myös välittäjiä.

Hintahaitari on erittäin suuri, koska mökkien ja palstojen kunto vaihtelee paljon.

Sopivan mökin (muista että useimmat ovat iäkkäitä) löydettyäsi, sovi vuokraoikeuden omistajan kanssa kauppapäivästä ja

varmista, että saat tiedot jäsenyyden merkityksestä ja velvoitteista.

Ne selviävät parhaiten yhdistyksemme säännöistä, ohjeista  ja  vuokrasopimuksesta

Varmista myös, että myyjä on maksanut – tai sovi, siirtyvätkö maksut sinulle – yhdistykselle tulevat velvoitteet, sähkölaskun ja sovi yhteisötyön osuus sekä pyydä myyjältä rasitetodistus.

Kaupan jälkeen sovi tapaaminen isännöitsijän kanssa. Isännöitsijä  tekee kanssasi vuokrasopimuksen ja antaa ohjeet liittymismaksun maksamisesta. Maksu tulee suorittaa ennen kuin kauppa tulee siirtolapuutarhayhdistyksen hallitukselle rekisteröitäväksi ja sopimus hyväksyttäväksi. Vasta näiden toimenpiteiden jälkeen hallitset palstaasi ja voit toimia alueella viljelijänä.

Lue myös myyjälle tarkoitetut ohjeet.

Vuosittain noin 20 palstaa vaihtaa omistajaa.

Varainsiirtovero

Mökkikaupassa ostajan tulee maksaa varainsiirtoveroa. Lisätietoa varainsiirtoverosta on Verohallinnon internetsivuilta.

Muutos verotuskäytäntöön

Verohallinto on antanut 24.9.2012 oheisen tiedotteen varainsiirtoveron laskentaperusteesta siirtolapuutarhakaupoissa(liite). Verohallinto muuttaa verotuskäytäntöään siten, että siirtolapuutarhamökkejä luovutettaessa varainsiirtovero maksetaan ainoastaan rakennuksen arvosta. Tätä kantaa sovelletaan takautuvasti korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisun KHO:2010:57 antopäivästä eli 4.10.2010 lähtien.

Mietitkö mökin myymistä ?

Tiedota isännöitsijää myyntiaikestasi. Isännöitsijä tarvitsee tiedon vuokraoikeuden ja palstalla olevan omaisuuden suunnitellusta myynnistä/siirrosta viimeistään kaksi viikkoa ennen sovittua kaupantekotilaisuutta. Saat samalla kauppakirjapohjan liitteineen ja lisätietoja kaupanteosta.  Isännöitsijään saat parhaiten yhteyttä sähköpostilla:  isannoitsija ( at ) nspy ( piste ) eu

Otathan huomioon, että ostajan eli uuden viljelijän tulee olla yksityishenkilö ja hänen kotipaikkansa on oltava Tampere, koska palstan vuokrasopimus voidaan tehdä ainoastaan tamperelaisen yksityishenkilön kanssa. Kaupantekoa ja vuokrasopimusta varten tulee ostajan hankkia maistraatista kotipaikkatodistus. Lisäksi ostajalla ei saa olla toista palstaa vuokralla Nekalassa.

Myynnin/siirron tekemisen yhteydessä myyjä ja ostaja laativat kauppakirjan.  Apuna voit käyttää isännöitsijältä saatavaa mallipohjaa kauppakirjasta ja rasiteliitteistä.

Jos käytätte muuta kauppakirjapohjaa, pitää kauppakirjasta ilmetä vastaavat tiedot kuin mallissa.

Kaupanteon yhteydessä myyjällä tulee olla todisteet siitä, että maavuokra ja muut yhdistykselle tulevat maksut on maksettu ja myös sähkölasku. Samoin tulee olla todistettu selvitys tehdyistä yhteisötöistä ja ettei palstan hoitoon/rakennelmiin liity rasitteita.

Myyjän on hyvä varata näiden todisteiden hankkimiseen riittävä aika.

Edellä mainitut velvoitteet on hoidettava ennen myyntiä tai sitten on kirjallisesti sovittava, kuka niistä vastaa. Asiasta on merkittävä liite kauppakirjaan.

Kauppakirjoja laaditaan kolme (3) kappaletta, joista yksi toimitetaan yhdistykselle eli isännöitsijälle merkiksi siitä, että myynti/siirto on tapahtunut ja yhdistyksen hallitus voi kokouksessaan rekisteröidä omistajuuden siirtyneen.Uuden omistajan tai omistajien on todistettava henkilöllisyytensä  kun asiakirjat allekirjoitetaan. Lisäksi kauppakirjan perusteella yhdistys tekee ostajan kanssa vuokrasopimuksen kaksin kappalein, yksi ostajalle ja toinen yhdistykselle.

Ostaja sopii tapaamisen isännöitsijän kanssa ja toimittaa samalla kauppakirjan isännöitsijälle.

Vuokrasopimus hyväksytään vielä yhdistyksen hallituksen kokouksessa, joka vahvistaa ostajan jäsenyyden yhdistyksessä. Asiakirjat tuodaan hallituksen käsittelyyn sen jälkeen, kun ostaja on maksanut liittymismaksunsa (vuonna 2018 800€)  Kun ostajan vuokrasopimus on hyväksytty,  on myyjän jäsenyys irtisanottu yhdistyksestä ilman erillistä ilmoitusta.

Myynnin yhteydessä myyjän velvollisuus on siirtää uudelle omistajalle hallussaan olevat muut asiakirjat, kuten mahdolliset rakennusluvat, jätevesiselvitys, palsta/rakennustarkastusten tulokset jne. sekä yhteistilojen avain.

Vuokraoikeuden siirto

Siirto tulee kysymykseen vain perheensisäisinä muutoksina esim. kuolintapausten yhteydessä. Tällaisissa tapauksissa isännöitsijä kertoo ja opastaa tarkemmin siirrosta ja sen velvoitteisiin liittyvistä asioista.