Historiikki, Elämää Nekalan siirtolalapuutarhassa

Lämminhenkinen historiaelämys

Voiko historiikki olla lukuelämys?  Voi, kun se on kirjoitettu sujuvasti ja ammattitaitoisesti vailla kronologian painolastia – ja silti antaa elävän kuvan aiheensa ajanjaksosta.

Tällainen palvelus ja arvoteko koko Tampereenkin mittakaavassa on Pirkko Harjuniemen elokuussa 2012 julkaistu Elämää Nekalan siirtolapuutarhassa.  Teos kartoittaa nimensä mukaan alueensa historiaa 80 vuoden ajalta, mutta se kuvaa myös Tampereen historiaa jopa sen syntyajoilta saakka ja antaa laajan perspektiiviin elämään yhteiskunnan murrosvaiheista ja kaupunginkin kehityksestä.

Kirja jakautuu 20. eri lukuun, joissa itse kussakin käsitellään aina yksi aihe kohti nykypäivää. Rakenne on onnistunut, sillä historian havinasta päästään aina välillä nopeasti ja selkeästi nykyarkeen ja elämänmenoon. Otsikoista voidaan esimerkkeinä mainita mm. Kaupungin paras sauna, Kuri ja järjestys ja Huvit ja virkistys. Puhtaasti historialliseen osuuteen on ujutettu hauskoja yksityiskohtia ja kommelluksiakin, joten lukijat – muutkin kuin siirtolapuutarhoista kiinnostuneet – pääsevät herkuttelemaan tekstin viedessä mukanaan.

Pirkko Harjuniemi on tehnyt noin kahden vuoden työn tutkiessaan kaupunginhallituksen, yhdistyksen hallituksen ja toimialojen pöytäkirjoja sekä Vapriikin kuva-arkistoja.  Apua hän on saanut myös alueen iäkkäimmiltä asukkailta tai aikoinaan alueella lapsina ja nuorina ja aikaansa viettäneiltä henkilöitä haastattelujen ja valokuvien muodossa. Haastatteluja onkin sujautettu aina välistä asiatekstiin sen elävöittämiseksi.

Ison haasteen työhön on antanut vuonna 1952 ollut kerhotalo Pirtin tulipalo, jolloin suuri osa asiapapereista tuhoutui. Onneksi tuolta ajalta on olemassa vielä suullista perinnettä taustatiedoiksi.Oman mielenkiintonsa teokseen antavat vanhat kartat ja vanhat kuvat, ja kokonaan nelivärinen painatus mahdollistaa värikkään ulkoasun uusien kuvien tuodessa juuri tuota maustetta mukaan. Taitto on muutenkin poikkeuksellisen elävä ja kevyt, väripohjalaatikoihin on sijoitettu tietoiskuja ja tilastoja, esimerkiksi Pirtin kunnostusrahaston kertymisestä.  Markkasumat on muutettu vastaamaan euroja, laskentatapaa – tai mitä laskuria on käytetty – ei ole kerrottu ja ainakin parin kolmen eri viranomaisen elinkustannusindeksin huomioivat laskentatavat antavat hieman eri tulokset, mutta ero ei ole merkittävä.

Pirkko Harjuniemi itse on ollut alueella viljelijänä yli 20 vuotta. Siksi 200-sivuisen teoksen teksti henkii elettyä elämää ja tapahtumia tarkastellaankin kirjoittajan lasien läpi vailla historioitsijan painolastia siitä, että kirjoittajan ääni ei voisi kuulua. Asiatiedot on mitä ilmeisimmin pyritty silti saamaan täysin subjektiivisesti faktoina, mutta omillekin mielipiteille ja arvailuille on sijansa, siksi Nekalan siirtolapuutarhan historiaa 80 vuoden ajalta, kuten kirjan selkäteksti sanoo, ei ole vain neutraali luettelo asioista vaan eletyn ja vaiheikkaan puutarhan ja yhdistyksen elävä monumentti.

Tellervo Korhonen

_____________________