Kerhotalomme Pirtti

Kuvat: Mervi Maaskola

Yhdistys vuokraa Pirttiä toimintakuukausinaan toukokuusta syyskuuhun, mikäli se on vapaana. Ensisijaisesti Pirttiä käytetään yhdistyksen omiin juhliin ja tapahtumiin. Pirtin vuokraukseen ei kuulu vieraspaikkoja siirtolapuutarha-alueen pysäköintialueilla, jotka on varattu viljelijöille. Juhlavieraiden pysäköinti tapahtuu kadun varsilla.

Pirtin varauksista voi tiedustella pirtti@nspy.eu.

Pirtin vuokrahinnat yhdistyksen jäsenille 2022:

● viikonloppu pe klo 16 - su klo12: 200 €

● pe klo 12-24, la tai su koko päivä 100 €

● arki-ilta 50 €

Pirtin vuokrahinnat ulkopuolisille (myös kannatusjäsenille) 2022:

* Viikonloppu perjantaista klo 16 sunnuntaihin klo 12: 500 €

* Perjantai klo 12-24 tai lauantai tai sunnuntai koko päivä 250€

* Arki-ilta 150€

Takuumaksu maksetaan viimeistään 1 kk ennen varausta. Takuumaksu on puolet lopullisesta vuokrasta. Koko summa maksetaan viimeistään 2 viikkoa ennen varausta. Tämän jälkeen maksua ei palauteta.

Pöytäliinojen vuokrahinnat:

Iso pöytälina 10 €, pieni pöytäliina 7€ , muut liinat 5 €

Ensisijaisesti yhdistyksen yhteisiä tilaisuuksia varten käytössä on hirsirunkoinen Pirtti, joka on rakennettu 1800-luvulla, todennäköisesti sen viimeisillä vuosikymmenillä. Alkujaan rakennuksessa oli kolme huoneen ja keittiön käsittävää asuntoa, joihin oli ulkoa kaksi pienellä kuistilla varustettua sisäänkäyntiä. Monen vuoden ajan yhdistyksen käytössä oli vain itäpäädyssä olleet keittiö ja kamari, kahdessa muussa asunnossa oli vuokralaisia.

Koko rakennuksen yhdistys sai haltuunsa vuonna 1946, jolloin tilaisuuksien järjestäminen huomattavasti helpottui. Ensimmäinen mittavampi remontti tehtiin 1950-luvun alkupuolella, jolloin purettiin länsipuolen kahden asunnon kaikki väliseinät, jolloin saatiin iso yhtenäinen tila. Pikkukuistit purettiin ja tilalle rakennettiin kapea ja pitkä eteistila. Pian kunnostuksen valmistuttua syttyi maaliskuussa 1952 Pirtissä tulipalo, joka tuhosi sisustuksen perusteellisesti.

Yhdistyksen ostettua Pirtin kaupungilta vuonna 2003 heräsi ajatus uuden remontin tekemisestä. Kuntokartoitukset kuitenkin osoittivat, ettei pintaremontti riitä, koska rakennuksessa on pahoja lahovikoja. Perusteellinen restaurointi tehtiin vuonna 2006. Restauroinnissa käytettiin perinteisiä materiaaleja ja menetelmiä sekä hillittyä väriskaalaa. Uuden ulkovuorauksen jälkeen Pirtti maalattiin punaisella keittomaalilla.

Vuonna 2010 Pirtin ja kuistin katto uusittiin sekä kuistin sisätiloja remontoitiin. Portaat on uusittu vuonna 2011. Talvella 2014/2015 uusittiin keittiön työtasoja ja lattiapinta. Keväällä 2016 vahvistettiin sisävalaistusta, vastaamaan käsityökerhon tarpeita.

Yhdistyksen tunnelmallinen Pirtti sopii hyvin monenlaisiin juhlatilaisuuksiin ja muuhunkin käyttöön. Pirttiä voi varata vain kuluvalle kalenterivuodelle, ja varaukset varmistuvat sen jälkeen, kun yhdistyksen omien tapahtumien ajankohdat on lyöty lukkoon. Tehty varaus on voimassa vasta kun maksu on suoritettu yhdistyksen tilille.

Pirttirakennus nyt

joskus 50-luvulla