Jäsenille

Viljelijän pikaopas

Tässä sinulle pähkinänkuoressa ohjeita, joilla pääset mukavasti alkuun. Tarkemmin ohjeet löytyvät linkkien takaa. Tutustu myös mökkinaapureihisi ja nauti siirtolapuutarhaelämästä!

Nekalan siirtolapuutarhayhdistyksellä (NSPY) on 311 palstaa ja se on Suomen kolmanneksi suurin siirtolapuutarha. NSPY on vuokralaisena Tampereen kaupungin omistamalla maalla ja monet yhdistyksen säännöistä perustuvat tähän vuokrasopimukseen. Siirtolapuutarha-alue on Tampereen kaupungin yleistä puistoaluetta. Kuka tahansa on tervetullut tutustumaan alueeseen, mutta palstat ovat jokaisen viljelijän yksityisaluetta.

Mökki ja kasvillisuus on siirtolapuutarhaviljelijän omaisuutta, palsta on vuokrattu NSPY:ltä ja siitä maksetaan vuosivuokraa palstan koon mukaan. Siirtolapuutarhamökkiä ei ole tarkoitettu ympärivuotiseen käyttöön, eikä vakituiseen asumiseen. Siirtolapuutarhamökkiä ei voi vuokrata.

Viestintä

Yhdistyksen viralliset viestintäkanavat ovat sähköposti ja alueen ilmoitustaulut (etenkin Pirtin pääilmoitustaulu). Ilmoituksia voidaan lähettää myös tekstiviestillä. Liity sähköpostilistalle lähettämällä pyyntö osoitteeseen kortisto@nspy.eu.

Sähköpostilla saat toukokuusta syyskuuhun kuukausittaisen tiedotteen ajankohtaisista asioista sekä kokouskutsut kaikille jäsenille avoimiin kevät- ja syyskokouksiin. Laskut lähetetään ensisijaisesti sähköpostilla. Mikäli et voi käyttää sähköpostia, saat laskut paperipostina. Paperipostista peritään laskutuslisä.

Viljelijöitten epävirallisena viestintäkanavana toimii Whatsapp-ryhmä NSPY aihe vapaa, jonka kautta voit esimerkiksi vaihtaa taimia ja myydä tai antaa pois tarpeettomaksi käynyttä tavaraa.

Liikkuminen alueella

Siirtolapuutarha on puistoaluetta ja autolla ajo on puutarhalla pääsääntöisesti kielletty.
Vain lyhytaikainen pysähtyminen kulkuväylällä palstan kohdalla huoltoajoa varten on sallittu.

Nopeusrajoitus on 10 km/h ja se koskee autojen lisäksi myös polkupyöriä, mopoja, moottoripyöriä ja sähköpotkulautoja.

Alueen pysäköintialueet on tarkoitettu ainoastaan siirtolapuutarhan viljelijöille, vierailijoiden pysäköinti tapahtuu kadunvarsilla

Rakentaminen

Siirtolapuutarhamme on maisemallisesti arvokas virkistys- ja viheralue, jonka yhtenäinen puutarhamainen ilme tulee säilyttää. Tästä syystä tarvitset kaikkiin kiinteisiin rakenteisiin, imeytyskuoppaan sekä ilmalämpöpumpun asentamiseen luvan.

Rakennusohjeet löydät yhdistyksen Rakentaminen-sivulta. Toimenpide- ja rakennuslupahakemukset voit tulostaa täältä.

Palstan hoito

Palstan suunnittelussa viljelijä voi käyttää omaa luovuuttaan. Pääperiaatteena on kuitenkin, että siirtolapuutarhassa harrastetaan puutarhaviljelyä. Palstalla voi viljellä hyöty- tai koristekasveja sekä hedelmä- tai koristepuita. Se ei ole omakotitalon pihamaa, eikä se voi kasvaa ainoastaan nurmea. Lue lisää palstan hoidosta täältä.

Jätehuolto

Siirtolapuutarhalla on jäteastiat sekajätteelle, jätepaperille, pahville, lasille, pienmetallille sekä biojätteelle. Purkujätteet sekä isokokoiset jätteet viljelijä vie itse jäteasemalle.

Palstalla voi kompostoida kaikki biojätteet. Biojätteen kompostoinnista pitää tehdä kompostointi-ilmoitus jätehuoltoviranomaiselle. Lisää tietoa löydät jätehuoltoviranomaisen sivuilta. Lehtikompostista ei tarvitse tehdä komposti-ilmoitusta.

Siirtolapuutarhalla on yhteiskäytössä seitsemän kompostoivaa kuivikekäymälää. Palstalle voi sijoittaa oman käymälän varastoon tai kylkiäiseen. Käymäläkomposti jälkikompostoidaan omalla palstalla. Kemiallisen käymälän nesteet voi tyhjentää Pirtin vieressä olevan wc- ja suihkurakennuksen pohjoispuolella olevaan kaivoon, jonka lähistöllä on myös vesipiste astian huuhtelemista varten.

Rottaongelman torjumiseksi luonnonvaraisten eläinten ruokinta alueella on kielletty.

Siirtolapuutarhaa ei ole jätevesiviemäröity siten, että yksittäiset siirtolapuutarhamökit voisivat liittyä viemäriin. Esimerkiksi tiskaamisesta syntyvät vähäiset pesuvesimäärät voidaan imeyttää omalla palstalla maaperään imeytyskaivon tai kivipesän kautta tai käyttää puiden, pensaiden ja puutarhan kasteluun.

Tutustu siirtolapuutarhan ajantasaisiin jätehuolto-ohjeisiin täältä.

Kesävesi

Jokaiselle palstalle tulee viljelykautena Tampereen kaupungin käyttövesi.  Vesijohtoverkosto suljetaan talvikaudeksi jäätymisen estämiseksi, aikataulun määrää sääolosuhteet. Vesijohtoverkoston sulkemis- ja avaamisajankohdat ilmoitetaan erikseen vuosittain.
Vesivessat ja suihkut ovat käytettävissä, kun vedet on avattu. Useimmiten avaus on onnistunut äitienpäivän aikoihin. Kesävesi suljetaan lokakuun alkupäivinä. Tämän jälkeen vesivessat ja suihkut eivät ole enää käytössä.

Yhteiset tilat

Sauna

Sauna lämmitetään touko- ja syyskuussa lauantaisin klo 16–20. Kesä-elokuussa saunomaan pääsee keskiviikkoisin ja lauantaisin klo 16–20. Löylyjen hinta on 5 €/hlö.
Sauna sijaitsee Nekalan Siirtolapuutarhan Muotialantien eteläpuolella, urheilukentän sivustalla. Lue lisää saunasta tästä.

Kerhotalo Pirtti

Pirttiä käytetään ensisijaisesti yhdistyksen omiin juhliin ja tapahtumiin. Muina aikoina Pirttiä vuokrataan sekä NSPYn jäsenille että ulkopuolisille.   Pirtin varauksia voi tiedustella osoitteesta pirtti@nspy.eu. Lisätietoja ja hinnaston löydät täältä.

Suihkut ja wc-tilat

Pirtin pihapiirissä sijaitsevat yhteiset suihkutilat sekä vesivessat. Näihin tiloihin pääset ns. viljelijän avaimella. Avaimia on yksi palstaa kohti, mutta niitä voi itse teettää lisää. Sama avain käy myös kompostikäymälöihin ja sekajäteastiaan.

Yhteisötyö

Jäsenmaksun lisäksi jokainen yhdistyksen jäsen on velvoitettu tekemään yhteisötyötä vähintään yhdeksän tunnin ajan siirtolapuutarhan kunnossapitotehtävissä tai tapahtumien järjestelyissä. Yhteisötyötunnit tulee tehdä tasaisesti kauden aikana. Velvoitteen voivat suorittaa myös viljelijän perheenjäsenet, mutta eivät alaikäiset lapset.

Yhteisötyöt ovat alueen kunnossapidon kannalta tärkeitä ja ehdottoman suositeltavia. Halutessaan yhteisövelvoitteen voi suorittaa myös maksamalla yhdistykselle vuosittain syyskokouksessa päätetyn maksun.

Jokainen viljelijä ilmoittaa itse tekemänsä yhteisötyöt verkkosivujen lomakkeella. Verkkosivuilla on myös mahdollista löytää yhteisötyömahdollisuuksia ja ilmoittaa kiinnostuksestaan niihin.

Päätökset

Yhdistyksen hallitus

Yhdistyksen hallituksen muodostavat puheenjohtaja, kahdeksan hallituksen jäsentä sekä neljä varajäsentä. Hallitus kokoontuu kerran kuukaudessa myös talvikaudella. Yhdistyksen puheenjohtaja ja hallituksen jäsenet työskentelevät palkkiotta yhteisötyönä.

Ajantasaiset yhteystiedot yhdistyksen puheenjohtajaan, hallituksen jäseniin ja eri toimialueiden vastaaviin löydät täältä. Hallituksen ja puheenjohtajan tavoitat myös yhteissähköpostilla hallitus@nspy.eu. Voit toimittaa postia hallitukselle myös Pirtin edustan huoltorakennuksen punaiseen lukolliseen postilaatikkoon.

Vuosikokoukset

Kevätkokouksessa käsitellään edellisen vuoden toimintakertomus, vahvistetaan tilinpäätös ja päätetään vastuuvapauden myöntämisestä hallitukselle ja muille tilivelvollisille. Syyskokouksessa päätetään tulevan vuoden talousarviosta, toimintasuunnitelmasta ja jäsenmaksun suuruudesta.

Vuosikokouksiin ovat tervetulleita kaikki yhdistyksen varsinaiset jäsenet sekä kannatusjäsenet. Varsinainen jäsen on henkilö, joka vuokraa palstan siirtolapuutarhasta. Kukin varsinainen jäsen voi vuokrata kerrallaan vain yhden palstan. Kannatusjäsen voi olla viljelijäperheiden jäsen tai muu siirtolapuutarha-asiaa harrastava tai siitä kiinnostunut  henkilöitä.

Vuosittaiset maksut

Yhteisömaksu

Yhteisömaksu kattaa alueen maavuokran ja vesimaksun, jotka ovat riippuvaisia palstan koosta, sekä hoitomaksun (jätehuolto, yleisten alueiden hoito yms.) ja siirtolapuutarhaliiton jäsenmaksun.

Sähkömaksu

Sähkömaksu maksetaan kulutuksen mukaan. Lasku tulee kerran vuodessa keväisin.

Kiinteistövero

Siirtolapuutarhamökeistä maksetaan kiinteistöveroa, jonka suuruus vaihtelee mm. mökin rakennusvuoden mukaan. Kiinteistöveron maksaa mökin tammikuun alussa omistanut henkilö. Varmista omistajavaihdoksen yhteydessä, että Verohallinnolla on ajantasaiset tiedot mökin omistajuudesta. Lisää tietoa löydät ostajan oppaasta.