Jätehuolto

Siirtolapuutarhan yhteiset jäteastiat löytyvät Pirtin pihapiiristä. Jätelajit lajitellaan siellä ohjeiden mukaan niille kuuluviin astioihinsa. Tarjolla on astiat tavanomaisille määrille kotitalousjätettä eli sekajätteelle, paperille, kartongille, metallille, lasille, muoville ja biojätteelle.

Siirtolapuutarhan jäteastioihin eivät kuulu:

• kyllästetty puu, kipsilevyt ja muu rakennusjäte
  • lasikuitu, eristevilla
  • puutarhajäte, oksat, kannot jne.
  • maa- ja kiviaines
  • puutarhakoneet
  • huonekalut ja muut suuret jäte-erät

Kierrätyspiste

Siirtolapuutarhan pieni kierrätyspiste on auki tiistai-iltaisin yhteisötöiden aikana maa-ainesmyynnin vieressä. Kierrätettäviä tavaroita ei saa alueella jättää mihinkään muualle. Ehjät ja käyttökelpoiset tavarat voi tarjota muille yhdistyksen whatsapp-ryhmässä tai viedä kirpputoreille. Tapahtumien yhteydessä myös yhdistys voi järjestää kirpputoreja.

Kemiallinen käymälä

Kemiallisen käymälän nesteet voi tyhjentää Pirtin vieressä olevan wc- ja suihkurakennuksen pohjoispuolella olevaan kaivoon, jonka lähellä on myös vesipiste astian huuhtelemista varten.

Omenatori

Käyttökelpoiset hedelmät, vihannekset ja marjat voi lahjoittaa niitä tarvitseville Pirtin pihapiiristä löytyvällä omenatorilla. Rottaongelman ehkäisemikseksi hedelmiä ei saa jättää talveksi puihin ja palstoille.

Kompostointi

Puutarhassa syntyvä maatuva puutarhajäte kompostoidaan omalla palstalla.  Hyviä kompostointiohjeita löydät muun muassa Martoilta.  Mikäli kompostoit palstallasi myös keittiössä syntyvää biojätettä, sinun on tehtävä jätehuoltoviranomaiselle erillinen kompostointi-ilmoitus.

Tarastejärven jätehuoltopiste ottaa maksutta vastaan oksia, kantoja, omenia, naatteja ja haravointijätettä. Kuljetukseen voit vuokrata yhdistyksen peräkärryä tai sopia yhteiskuljetuksesta naapurien kanssa.

Keväisin yhdistys järjestää siirtolapuutarhalla yhteisen risukeräyksen, ja syksyisin on ylijäämäomenien keräyksiä riistanhoitoyhdistyksen kanssa. Näistä keräyksistä ilmoitetaan jäsenille aina erikseen.

Pirkanmaan jätehuolto

Yhdistyksen jäteastioihin kuulumaton jäte on toimitettava Pirkanmaan jätehuollon jäteasemille ja jätteenkäsittelykeskukseen Pirkanmaan jätehuollon kierrätysohjeiden mukaan. Nekalan jäteasema ottaa vastaan alle neljän kuution suuruisia eriä jätettä.  Puutarhajäte, kuten oksat, kannot ja omenat on toimitettava Tarastejärven jätteenkäsittelykeskukseen.

Nekalan jäteasema
Kuoppamäentie 17
Avoinna: ma-pe klo 8-20 (henkilökunta paikalla klo 8-16)

Tarastenjärven jätteenkäsittelykeskus